7 kroků ke snížení cholesterolu

Autor | Leden 27, 2012
1148-1062579_45246455

Strašák, který je skutečnou hrozbou už proto, že nebolí, není vidět a jeho následky přicházejí bez varování – vysoký cholesterol. Obecně se objevuje hlavně u lidí, kteří přijímají s potravinami saturované tuky a vyhýbají se ovoci a zelenině. Ačkoli neexistuje žádné kouzlo, kterým by šlo tento zdravotní problém zcela odstranit, ukazuje se, že některé potraviny, pokud jsou podávány ve správném množství, mohu významně přispět k zastavení zvyšování hladiny cholesterolu, případně i k jeho snížení.

Na začátek je třeba si říci, že vysoký cholesterol netrápí pouze milovníky bůčků a dobře propečených husiček, ale také ty, kteří jsou ve stravování ukázkovým příkladem učebnic o zdravé výživě. Důvody, proč tomu tak je, je ovšem třeba hledat ve zdravotních anamnézách, což přísluší lékařům, a proto se vraťme zpět k jídlu.
Podle řady výzkumů vede následujících sedm kroků ke snížení cholesterolu, zkuste je proto zařadit do každodenního jídelníčku a současně využít některé z našich lednových receptů zaměřených nejenom na odlehčení organismu po vánočním hodování…

Alkohol
Jedna sklenička dobrého červeného vína k večeři z vás rozhodně neudělá alkoholika. Navíc bylo prokázáno, že zvyšuje hladinu tzv. dobrého cholesterolu a chrání srdce před infarktem. (Ale pozor, větší zkonzumované množství naopak zvyšuje riziko srdečních příhod!)

Mandle
Substance obsažené v mandlích brání tzv. špatnému cholesterolu, aby jakkoli ovlivňoval náš organismus a tím zvyšoval riziko kardiovaskulárních onemocnění. Ženy nepochybně přivítají i fakt, že hořčík, přítomný v mandlích, posiluje nehty a zlepšuje stav kůže a vlasů. Mandle proto přidávejte do ranní misky cereálií a salátů nebo je jen tak uzobávejte jako odpolední svačinku.

Avokádo
Obsahuje sterol, který působí příznivě na snížení krevního tlaku a v kombinaci s další obsaženou složkou – mononenasycenými tuky i na snížení hladiny cholesterolu. Díky vysokému obsahu antioxidantů může podle některých výzkumů působit jako prevence proti určitým druhům nádorových onemocnění a proti degenerativním onemocněním očí ve vyšším věku. Avokádo můžete přidávat do salátů, jak sladkých tak slaných, tepelně upravovat, případně z něj vyrábět pyré a mrazit.

Ječmen
Vzhledem ke specifickému antioxidantu, který obsahuje mladý ječmen, je i tato rostlina pomocníkem v boji s vysokým cholesterolem. Ječmen může být náhražkou za rýži. Lze ho přidávat do polévek a často je přídavkem různých sušených potravin – ovoce, cereálií apod.

Čočka a fazole
Další bič na vysoký cholesterol, který podle některých studií snižuje dokonce dvojnásobně. Tyto luštěniny můžete přidávat nejenom do polévek a salátů, ale také z nich připravovat hlavní jídlo.

Borůvky
Toto měkké ovoce obsahuje silný antioxidant pterostilben, který napomáhá ke snížení špatného cholesterolu. Ale protože borůvky obsahují antioxidantů více, bývají také někdy nazývány jako superovoce, chrání nás totiž před spoustou dalších onemocnění, jako jsou virózy, problémy se zrakem, střevní potíže, atd… Borůvky mají v kuchyni široké použití, můžete je jíst samotné, přidávat do různých koktejlů, cereálních snídaní nebo koláčů apod.

Oves
Poslední, nikoli svým významem, potravina je rovněž významným regulantem cholesterolu, ale také krevního cukru. Ovesné vločky jsou lehce stravitelné, hodí se nejenom při přípravě snídaní, ale také do polévek či různých koláčků a dalšího pečiva.

Foto: SXC

7 kroků ke snížení cholesterolu
1 hlas, 2.00 prům.hodnocení (64% score)